"Razorsharp" video animace

Ve svém posledním blogpostu jsem psal o dvou cílech do konce letošního roku. Zaprvé vytvořit v Choketopus gymu kde trénuji mural (pomalovat stěnu), a za druhé vytvořit 3D animované video. První cíl jde dobře, a pokud jsem tenle víkend nevyprokrastinoval, tak bych měl mít design hotový. Ten druhý? O tom je celý dnešní post.

Když jsem dohledal starší soubory, zjistil jsem, že s 3Dčkem jsem si začal hrát cca před rokem. Používám free software Blender 2.8, který byl ještě před rokem jen v beta verzi. Věřím, že pokud byste dali Blenderu 1-2 měsíce soustředěného studia, byli byste mnohem dál, než já dnes po roce "nesoustředěného" studia. Nicméně jsem zjistil, že můj mozek potřebuje nějaký čas, aby skousnul nové procesy, učení apod. Musím se k tomu po čase vrátit a pak už mi to jde snadno. Pak už jen skilly osekávám a snažím se pochopit i úplné základy.

Mým cílem je vytvořit 30s video. Něco jako titulkovou sekvenci. Jako téma mám své oblíbené jiu jitsu. Pro to, abych video dokázal vytvořit jsem potřeboval udělat následující:
Dopředu se u přehledu a popisu práce omlouvám zkušeným 3Dčkařům. Asi to pro vás bude jak malá násobilka, pro mě to ale byly poměrně složité skilly. :)

PŘEHLED ČINNOSTÍ:


1) vymodelovat postavu

2) vymodelovat prostředí

3) vymodelovat oblečení

4) všechno natexturovat

5) rigging postavy

6) vymyslet storyboard, vyrenderovat scény a sestříhat je dohromady s hudbou

Říkáte si pohoda, nějakých 5 věcí. Jenže každá se vám rozpadá na cca 10 menších podskillů o kterých jsem neměl ani šajnu :D .


MODELOVÁNÍ POSTAVY: (cca 60 -70% hotovo)

V postavě mi zbývá kompletně předělat obličej a domodelovat prsty na rukou a nohou. Sranda byla, že jsem strávil docela dost času na modelování svalových partií do detailů, které nebudou ve výsledku vůbec vidět. Jsou totiž zakryté oblečením :D #liveandlearn Blender naštěstí zvládá i "sochání", to znamená, že pro sculpting postavy nepotřebujete extra software. Nicméně sculpting je zase naprosto odlišná disciplína od klasického polygonálního modelování, talže další timedump. Jasně, mohl bych si nějaký model koupit a stáhnout, ale proto to nedělám.

MODELOVÁNÍ PROSTŘEDÍ: (20-30 % hotovo)

Asi nejjednodušší část pro mě, nechávám si to hodně nakonec. Scéna by jako taková měla být hodně tmavá, takže nepotřebuji tolik detailů. Víc chci třeba zvládnout realističnost materiálů.

MODELOVÁNÍ OBLEČENÍ: (80-90% hotovo)

První (hloupý) nápad byl oblečení vymodelovat pomocí polygonů, pak základní materiál přesculptit abych získal záhyby a realističnost a pak znova všechno předělat přes retopologii. Eeee, Nope. To by bylo tak na rok. V půlce jsem to vzdal a stáhnout si program Marvelous Designer, kde v podstatě šijete oblečení a dáváte ho na 3D postavu (vyexportoval jsem svůj model z Blenderu). Jasně, strávíte další týden učením se softwaru, ale MD je naproto super a protože oblečení "šijete" ve 2D prostoru, práce je dost podobná jako s objekty v Adobe Illustrator. Díky simulaci na 3D postavě pak MD dokáže krásně vytvořit realistický model oblečení.

RIGGING POSTAVY: (0 % hotovo)

To že postavu budu mít vymodelovanou a oblečenou je fajn, ale je potřeba si říct, že bych taky chtěl, aby se během videa malinko hýbala (Pootočení hlavou a pohled dozadu). Budu tedy potřebovat udělat tzv. "rigg" postavy. Aneb dát jí kosti a přiřadit je částem těla tak, aby s postavou šlo v animaci hýbat. Naštěstí mám pocit, že v Blenderu jsou na to pluginy, takže bych na tom neměl propálit něco jako 14 dní času.

TEXTUROVÁNÍ: (50 % hotovo)

Tady bude asi pro mě největší kámen úrazu. Snažím se v současnosti co nejvíc absorbovat různé tutoriály o tom, jak  pracovat s materiály aby vypadaly opravdu realisticky. Případně jak namapovat na oblečení další loga a symboly. Jak vytvořit atmosférickou perspektivu a odrazy světla od částit ve vzduchu. Je potřeba dodat, že zatím pracuji na svém MacBooku Pro, který je sice super, ale taky už 3 roky starý a určitě ne stavěný na práci s 3D. Render obrázku jen při 500 iteracích mi trvá už teď hodně dlouho a měl bych pro dobrý výsledek dělat rendery třeba na 5000. Plus nemám vůbec natexturované všechny materiály, zatím je poměrně malá úroveň detailů apod. Věřím, že až scénu kompletně dodělám, budu rád, že počítač rovnou nespáchá sebevraždu :D. Natož aby vykreslil animaci. Buď budu muset postavit nový desktop počítač, nebo opruzovat nějaké kamarády s výkonými stroji pro závěrečné animace.

STORY BOARD A CONCEPT: (80 - 90 % hotovo)


Tohle mám zatím jen v hlavě. Vím, jak to má vypadat a vím, jaký bych z animace chtěl mít pocit. Vytvořil jsem si prozatimní logo "Razorsharp", které bude sloužit jako úvod pro příběh.

Nakonec jsem zjistil, že můj odhad časové náročnosti byl extrémně špatný. Věřím, že pro zkušené 3D grafiky by podobná scéna mohla být záležitostí možná i jen pár dnů nebo dokonce hodin (stáhnout model,, předělat třeba jen hlavu, stáhnout oblečení atd. atd.) ... mě to trvalo několik měsíců od září (víceméně pasivní práce sem tam a prokrastinace většinou :D) a i tak věřím, že budu nejspíš ke konci roku rád jen za tzv. stillframes. Obrázky scény v jednotlivých částech finální animace. Chci, aby animace samotná byla na konci opravdu tak, jak ji mám v hlavě

Sám si často říkám, proč to vlastně dělám :D. Lidí kteří tyhle věci dělají je po světě určitě hodně a dělají to 1000x líp a 100x rychleji. Mohl bych se věnovat jen plácání 2D log a miniilustrací tak rychle, jak to jen dokážu. Vydělat peníze a dát si nějakou (doslova) Hawaii. Mám ale potřebu si pořád tak nějak dokazovat, že ty věci dokážu taky. A to mě na kreativní práci baví. Člověk má možnost učit se10 tisíc různých věcí a být donekonečna v začátečnickém mindsetu. Určitě chci být časem v několika oblastech fakt profík, ale mít možnost tvořit věci, které jsou jen ve vaší hlavě je pro mě tak trochu superpower. Ale o tom více až příště. Stejně tak Razorsharp bude mít určitě další blogpost :).