Kreativní proces

Na případové studii “Off the leash” bych chtěl ukázat, jakým systém pracuji při tvorbě nového loga nebo vizuálního stylu. Celý proces se malinko upravuju klient od klienta, dle konkrétních požadavků, ale tady jej vidíte, jak by měl ideálně probíhat. Má několik částí, které se dají na nejvyšší úrovni sepsat jako:

1) Definice podnikatelského problému
2) Slovní definice značky
3) Vizuální definice značky
4) Kreativní práce (skečování/vymýšlení/apod.)
5) Vizualizace


Dost často si lidé neuvědomují, že vypracování vizuální identity není jen o kreslení na papír a následném převedení do počítače, ale že je více o přemýšlení, strategii, marketingu apod.

Část první - Definice problému

Pokud potřebujete vypracovat novou vizuální identitu, tak asi intuitivně jako klient tušíte proč. Ale možná také ne. Každopádně váš grafik to neví a vědět to potřebuje. Proto dělám jako první část vždy rozbor toho, co vám má grafika ve finálu přivést. Tzv. “Desired Future State”, aneb ideální budoucí stav, kdy budete spokojení a nadšení, protože jste dostali přesně, to co potřebujete. Co to ale znamená? Chcete nové logo, protože je staré nečitelné a nedá se použít v digitální podobě? Chybí vám místo, kde prodávat vaše produkty, a proto potřebujete nový web a logo je vám tak nějak vlastně jedno? Nebo potřebujete hezká balení na vaše produkty, aby nezapadly v obchodě v regálech? Všechno tohle je potřeba dopředu zhodnotit a rozklíčovat.

Část druhá - Slovní definice značky

Když už jsme si řekli, co vám grafika řeší za problém. Pojďme se podívat na slovní definici značky. To znamená hlavně, kdo je váš klient, nebo naopak, jaké klienty byste novou značkou chtěli zasáhnout. Dále je to nějaká vize: co prodáváte? jaká je vaše USP (Unique Selling Proposition). Víte, jak jste odlišení od konkurence? Pokud ne, pojďme to rozklíčovat a přes značku tyhle přednost nějak “prodat”.

Pokud máte jasno v klientech a ve vizi, můžeme se podívat na to jaká značka by jim měla odpovídat. Moderní, dynamická, barevná? Nebo naopak solidní, důvěryhodná a high-endová? Tím se dostáváme ke grafické definici, protože tahle hesla znamenají pro každého člověka něco úplně jiného. Vy nebo já máme v hlavě úplně jiné představy, co znamená “moderní” nebo “dynamický”, a proto je potřeba si to dát tzv. “na papír”, nebo spíš “na monitor”, do obrázků.

Část třetí - Moodboard

Pro vizuální definici značky používám tzv. Moodboard, nebo v mém případě spíše přesněji Stylescape - formát, který pochází od kreativního studia Blind z LA. Obsahuje nejen vizuální prvky, které jsou překlopené ze slovní definice, ale také nějakou vizualizaci ideálního klienta. Jak vypadá, jak žije, co na něj působí. Stylescape by měl vyjadřovat, jak budou cca působit všechny prvky vaší identity (log, web, vizitky, apod.), proto většinou obsahuje různé fotky interiérů i exteriérů, detailů, ilustrace, i další barevné grafické prvky. Díky tomu si můžeme udělat všichni dobrou představu o tom, jak bude výsledná identita celkově působit.

Část čtvrtá - kreativní práce

Teď terpve nastává čas pro samotnou kreativu na straně grafika, tedy na straně mojí. Ale nezapomeňte: díky předchozíme rozboru designujeme ve stylu Stylescapu (vaší značky), pro vámi definovaného klienta a s přihlédnutím k podnikatelskému cíly. Neděláme to náhodně od boku, a neděláme to pro vaše kamarády, maminku nebo paní v mateřské školce, která sice může mít na identitu názor, ale nás zajímá váš “ideální klient”

Výstupem z této části bývá finální podoba loga, barvy, písmo, vzory, návrh několik stránek webu nebo příspěvků na sociání média.

Část pátá - Vizualizace

Žádný učený z nebe nespadl a většinou ani žádná identita nebo logo nepřežije na 100 % střet s realitou a nasazením. Proto je dobré po schválení finální podoby loga udělat vizualizace na různá použití. Na web, na social, na reklamní předměty. Většinou se ukáže, že je třeba přidělat varianta loga, která odpovídá jinému rozložení (např. potřebujete logo na výšku/šířku/do čtverce) ,nebo je třeba upravit barvy. Identita dost často vypadá jinak samostatně na počítači a jinak v interakci s okolním světem. Pokud budete používat identitu i v tištěné a nejen digitální podobě, musíme společně odladit ještě i barvy pro tisk.