Kolik stojí logo?

Tenhle článek nebude moc ani tolik o cenotvorbě a vyjednávání jako spíš o tom, proč JÁ naceňuji práci na tolik, kolik ji naceňuji ... :) Hodně mně k sepsání inspiroval Instagramový profil @neslobytolevnejc. U čtení tohoto profilu nevíte, jestli máte brečet, nebo se smát.

Jaká je vůbec teoretické cenové rozpětí? Od toho, že můžete pracovat "za referenci" až po Paula Randa, který Stevu Jobsovi prodal logo NeXTu za 100 000 USD (A dal mu jen jednu verzi. Tu finální :)).

Takže kolik stojí třeba takové LOGO u mně? Upřímně, pořád se to zvedá :D. Po několika posledních projektech si říkám, že v současnosti je na čase zvednou cenu na 40k a možná výš. Je to moc? Je to málo? Záleží. Pokud si říkáte: "NA ČEM JAKO???", tak především na tom, kolik si loga ceníte jako klient. Trochu jinak formulováno, kolik hodnoty vám přinese. "Beauty is in the eye of the beholder", jak praví jedno přísloví. Pokud slovo "krása" vyměníte za "hodnota", máte svou odpověď. Možná to bude znamenat, že budu muset hledat klienty mimo hranice ČR a nebudu dělat loga pro kamarády úplně, ale chci to dělat nějakým způsobem na určité úrovni a to prostě za 5 minut ani den neuděláte :).

Nemá ani smysl naceňovat práci časem. Tedy tím, "kolik" vám to zabere, nebo jak to je náročné. Asi byste neprodávali logo místnímu pekařství za stejnou cenu jako logo pro Nike nebo Apple. Přestože ilustrace rohlíku a chleba by mohla být o hodně náročnější než "Nike swoosh" nebo Nakousnuté jabko. Pro mně je hodně důležité, že na práci chci mít čas a klid... pokud budete pro dávat loga za 5000 Kč, tak jich budete muset za ten měsíc muset udělat dost velkej kotel abyste se uživili. A kvalita klientského servisu půjde prostě do(ke)lů. Pokud děláte 1 - 2,, budete se tomu v klidu moci věnovat prostě trochu jinak. A nebudete na klienty prskat, že od vás chtějí o dva skeče navíc oproti dohodě.

Můj proces obsahuje v současné době hlavně část, kdy se bavíme o tom, v čem podnikáte, o čem je vaše firma, co ji definuje ... jak to můžeme zobrazit. To bude tak 90 % času, který s klienty nebo nad prací strávím. Po několika kolečkách, jsem často psychicky dost vyflusaný a klienti jsou na mně občas nasraní, že je nutím přemýšlet :D. Teprve potom sedám na skicy a ideálním výsledkem je pro mně řemeslně dobře zpracované logo, které sedne na brief jak prdel na hrnec.

Tohle je hodně důležité ... "sedne to na brief", tedy na to, co jsme si domuvili a zadali. Nikdo tu nemluví o tom, že se logo bude "líbit/nelíbit" vaší mamce, holce nebo učitelce v mateřské školce :). To je totiž dost naprd způsob, jak hodnotit práci. Já se osobně snažím hlavně o to, aby to bylo řemeslně zpracované co nejlíp. Aby významově a stylově sedělo k vaší značce, fungovalo v černé a bílé, bylo čitelné i na malém prostoru a nějak vás to odlišilo od konkurence. Že se do loga povede občas dát nějaký skrytý význam je fakt už za bonus. To že se to někomu nelíbí bude se vlastně stane vždycky, a zčásti by vám to vlastně mělo být ukradené.

Logo Nike se prý ze začátku taky nikomu nelíbilo. A už vůbec v něm lidi nemohli vidět od prvního dne atletické úspěchy, ne to, že s Nike botama doskočíte na obroučku basketového koše, nebo že budete vypadat jako hot modelka z reklamy na legíny. Logo získává význam až časem používáním a prezentováním značky. Kdyby Steve Jobs místo počítačů vyráběl traktory, možná byste dneska při pohledu na krabice s logem Applu nebyli tak nadšení jako jste. (PCčkáři ať mi prominou :)).

Jasně, dost často dělám loga i za výrazně méně peněz. Někomu jsem je udělal i zadarmo (FUJ :D). Ale to je prostě moje volba, protože jsem na to měl čas a byl to projekt, kde jsem ten svůj výtvor prostě mít musel :). Případně pokud má někdo naprosto jasnou představu a odpadá definice vizuálního stylu a brandu, tak je to jen zase o hodně levnější grafické ztvárnění dané představy.

Tak a teď mě kamenujte :D